5 záhadných artefaktů, které mezi vědci vyvolávají otázky

Archeologové po celém světě se vždy snaží lépe studovat minulost a překvapovat nás novými objevy a fakty o dávných dobách. I přes pokroky v technologii a archeologii však stále existují některé záhady, které zůstávají nevyřešeny. Pojďme se podívat na některé artefakty, jejichž účel a symbolika je vědcům zcela neznámá.

1. Tajemná kamenná koule

Towie Stone Ball je 531g černá kamenná koule, o které se předpokládá, že byla vytvořena ve Skotsku před více než 5000 lety. Tři ze čtyř stran koule mají složité vzory, zatímco čtvrtá strana je zcela hladká. Míč byl objeven v roce 1860, ale symbolika jeho označení zůstává záhadou. Po celém Skotsku byly nalezeny stovky podobných míčků (nalezeno 430), většina z nich se buď prodala, nebo na ně padal prach v soukromých sbírkách. Existuje silná teorie, že to byla jedna ze zbraní s vysokým postavením. Jiní odborníci se domnívají, že tyto kameny představují skotské reliéfy.

5 záhadných artefaktů, které mezi vědci vyvolávají otázky

2. Antikythérský mechanismus

V roce 1900 se skupina potápěčů ukryla před bouří u pobřeží řeckého ostrova Antikythéra. Když bouře utichne, rozhodnou se prozkoumat dno oceánu a narazí na potopenou loď. Tam objevili Antikythérský mechanismus, složité mechanické zařízení pocházející z konce 2. století před naším letopočtem. Tento mechanismus obsahoval nejméně 30 bronzových ozubených kol a číselník se šipkami. V té době nikdo nevěřil, že by staří Řekové dokázali takové zařízení vytvořit.

Století výzkumu odhalilo, že tento mechanismus je složitý astronomický „počítací stroj“. To sloužilo k výpočtu pohybů nebeských těles a umožnilo datovat 42 astronomických jevů. Tento mechanismus také dokázal s neuvěřitelnou přesností předpovídat pohyby Slunce, Měsíce a pěti planet, které znali staří Řekové. Vědci ale stále nechápou, proč vytvoření takového zařízení trvalo staletí. K záhadě přispívá skutečnost, že mechanismus z Antikythéry zůstává jediným objeveným předmětem svého druhu.

3. Děravé džbány

Jedná se o 1800 let starý římský džbán na vodu s podivným kulatým otvorem. Archeologové dodnes nechápou, k čemu sloužil. Džbán byl nalezen rozbitý na 180 kusů, které odborníci z Muzea archeologie v Ontariu pečlivě poskládali dohromady. Nápoj byl poté zaslán římským odborníkům na keramiku a dalším odborníkům, ale nebyla nalezena žádná odpověď. Jedna z teorií říká, že Římané používali tyto sklenice k uchovávání živých plchů (hlodavců) a jejich výkrmu pro pozdější spotřebu.

4. Římský dvanáctistěn

12-ti stranný objekt známý jako římský dvanáctistěn je jedním z nejzáhadnějších objektů objevených v keltském okraji Římské říše. K dnešnímu dni bylo ve Spojeném království objeveno 33 takových artefaktů. Liší se velikostí a často mají na každé straně řadu otvorů různých velikostí. Skutečný účel těchto předmětů zůstává záhadou. Zvláštní je, že Římané dvanáctistěn vizuálně neznázorňovali a nic o něm nepsali. Záhadu ještě komplikuje fakt, že byl v 18. století z nějakého důvodu sběrateli velmi ceněn. Tyto koule jsou svým provedením zcela unikátní a archeologové je ani nemají s čím porovnávat, aby znali jejich přesný účel.

5. Dix Sphere

Koule diquis je dokonale hladká kamenná koule vysoká až 2 metry, která byla objevena v Kostarice. Vědci se pokoušeli přijít na to, k čemu byly vyrobeny, téměř sto let, ale lidé, kteří je vyrobili, nezanechali žádné písemné záznamy. Jedna z teorií říká, že tyto kameny patří dávno zmizelým lidem Diki, kteří žili na ostrově mezi lety 700 a 1530 našeho letopočtu. S příchodem španělských conquistadorů však přestaly být využívány ke svému původnímu účelu. Po jejich objevení ve 30. letech 20. století byla většina koulí přesunuta na jiná místa a některé byly prodány jako ozdoby na trávník. Nebo je to něco, co po sobě zanechali mimozemšťané nebo starověké civilizace? … Samozřejmě je to jedna z verzí.