Vědci věří, že přírodní vůně ovlivňují lidské zdraví a pohodu

Vědci navrhli rámec pro studium toho, jak přírodní vůně, které jsou vnímány vědomě i nevědomě, ovlivňují naše emoce, myšlenky a fyzické zdraví.

Znalost toho, jak příroda ovlivňuje lidské zdraví, prospívá nejen blahobytu, ale také informuje o tom, jak se lidé starají o zemi, chrání ekosystémy a navrhují města, domy a parky. Výzkumy výhod kontaktu s přírodou se však většinou soustředí především na to, jak nás pozorování přírody ovlivňuje. I krátký pobyt v přírodě však může být pro člověka přínosem. Jedna studie například ukázala, že hospitalizovaní pacienti se zotavovali rychleji, pokud měli z okna pokoje výhled na „přírodní prostředí“ (přírodu). Západní vědci se tedy rozhodli věnovat více pozornosti tomu, co nos „ví“.

„Jsme ponořeni do světa pachů a máme složitý čichový systém, který je zpracovává, což v konečném důsledku ovlivňuje naše emoce a chování.“

Gregory Bratman
Odborný asistent, Katedra environmentálních a lesnických věd, University of Washington

Jak vůně zlepšuje zdraví

„Ve srovnání s výzkumem výhod pozorování přírody víme mnohem méně o tom, jak jsme ovlivněni přírodními vůněmi a čichovými podněty,“ říká Gregory Bratman.
V článku publikovaném 15. května v časopise Science Advances Bratman a jeho kolegové z celého světa zkoumají, jak pachy a podmínky přírodního prostředí ovlivňují lidské zdraví a pohodu, poukázali na způsoby, jak rozšířit výzkum.

Západní experti vysvětlují: Lidský nos obsahuje stovky čichových receptorů, což jsou složité chemické senzory. Společně dokážou detekovat více než 1 bilion pachů. Tyto informace jsou přenášeny přímo do nervového systému a interpretovány naší myslí, ať už vědomě nebo ne.

– Příroda neustále uvolňuje chemikálie, které zaměstnávají naše čichové systémy.

– Zejména rostliny vypouštějí těkavé organické sloučeniny (VOC), které mohou zůstat ve vzduchu hodiny nebo dny.

– VOC plní pro rostliny mnoho funkcí, včetně odpuzování býložravců a přitahování opylovačů. Vědci se proto pokusili studovat účinky rostlinných VOC na člověka.

„Známe jednotlivé části celkového obrazu, ale stále se musíme hodně učit.“

Gregory Bratman

Výhody přírodních vůní pro člověka

Podle západních vědců může k vystavení přirozeným pachům docházet různými způsoby. Některé chemikálie, včetně těch z neviditelné říše rostlinných VOC, nás mohou ovlivnit bez našeho vědomí. V těchto případech mohou čichové receptory v nose způsobit „podprahovou“ reakci na molekuly, které si lidé sotva uvědomují.

Gregory Bratman a jeho kolegové významně rozšiřují výzkum, kdy, kde a jak mohou tyto nedetekované biochemické procesy spojené s přirozeně se vyskytujícími VOC ovlivnit lidi. Vyzývám vás, abyste tak učinili. Současně jsou vědomě detekovány i další čichové signály, ale vědci jejich vlivu plně nerozumí.

Například některé vůně mají pro lidi „univerzální“ výklad. Většina má příjemnou vůni, například voňavé květiny. Jak ukazuje výzkum Asify Majeed na univerzitě v Oxfordu, jiné vůně mohou být úzce spojeny se specifickými vzpomínkami a mohou mít různé asociace a interpretace v závislosti na kultuře člověka a osobní zkušenosti, kterou můžete mít.