Unikátní objev: 155 milionů let stará fosilie pavoučí hvězdy se regeneruje po sebereplikaci

Vědci objevili 155 milionů let starou fosilii pavoučí hvězdy. Tento objev je zvláště překvapivý, protože zachycuje velmi choulostivý okamžik, kdy jedinec dokončí proces regenerace po klonování.

Thuy a kol., Proč. R. Soc. B, 2024

Tento objev naznačuje, že křehké hvězdy byly replikovány fragmentací během pozdní jury.
Některé pavoučí hvězdy se rozmnožují nepohlavně. Rozdělí se na dvě a postupem času každá polovina obnoví chybějící část.

Vědci vědí hodně o tom, jak dochází k takzvanému procesu fragmentace. Jak to však začalo, zůstává záhadou. Možná odpověď poskytnou nové objevy.

unikátní fosilie

Gunther Schweigert

V nové studii publikované v časopise Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences vědci popisují přibližně 155 milionů let starou pavoučí hvězdu, která zkameněla při regeneraci tří ze svých šesti končetin.

Tato neuvěřitelně vzácná fosilie byla objevena náhodou v roce 2018 ve vápencovém ložisku v jižním Německu. Na konci jurského období byla tato oblast hlubokou lagunou obývanou mořskými krokodýly, žraloky a pterosaury. Vědci zde stále objevují zkameněliny pravěkých zvířat.

Fosilie pavoučí hvězdy je prvním a jediným exemplářem nového druhu zvaného Ophiactis hex. Druhové jméno pochází z fiktivního magicky poháněného počítače uváděného v románech britského autora Terryho Pratchetta.

Vědci podrobně studovali strukturu fosilních pavoučích hvězd a porovnávali jejich anatomii s jinými druhy. I pouhým okem můžete vidět, že tři končetiny na pravé straně fosílie jsou tenčí a o něco kratší než ty na levé.

Podle vědců Ophiactis hex fosilizoval během procesu regenerace, který nastává těsně před asexuálním rozmnožováním.

Tento objev naznačuje, že křehké hvězdy byly replikovány fragmentací již v pozdní juře. Dříve výzkumníci objevili pouze jeden podobný exemplář. Následně však nebylo možné objasnit, zda je regenerace způsobena reprodukcí nebo zraněním.