Vědci objevili kompletní kostru obřího předka velkého bílého žraloka

Mezinárodní tým archeologů z Francie a Rakouska odkryl dokonale zachovanou kostru Ptychoda, obřího předka moderních velkých bílých žraloků, kteří žili asi před 76 miliony let. Studie byla publikována ve vědeckém časopise Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences (RSPB).

Vědci objevili zkamenělé pozůstatky starověkého žraloka ve vápencovém lomu v severovýchodním mexickém státě Nuevo Leon.

Ptychodus žil v pozemských oceánech v období křídy. Jak můžete vidět z tvaru jeho zubů, tento dravec mohl dorůst délky až 10 metrů a lovil velké amonity a mořské želvy. Ptychodus dokázal svými čelistmi rozdrtit houževnaté schránky plazů a korýšů.

Archeologové se domnívají, že tito obří žraloci nemohli odolat konkurenci jiných mořských predátorů a vyhynuli na konci křídového období.

„Ptychodus zabíral zvláštní ekologickou niku v mořích pozdní křídy. Na konci éry byli tito velcí žraloci v přímé konkurenci s některými mořskými plazy (mosasaury), kteří lovili stejnou kořist.“, řekl hlavní autor studie Romain Vrot a univerzitě v Rennes ve Francii.