Kingsnake: fosilie nejdéle žijícího plaza na Zemi, objevená v Indii

Vědci z Indického technologického institutu v Roorkee studovali starověkou hadí fosilii nalezenou v hnědouhelném dole v západní Indii, která se datuje přibližně před 47 miliony let. Odborníci odhadují, že šlo o gigantického plaza, měřícího až 15 metrů na délku a možná největšího hada, který kdy na Zemi existoval. Zjištění vědců zveřejnil vědecký časopis Scientific Reports.

Celkem 27 zkamenělých obratlů patřících obřímu prehistorickému hadovi bylo sebráno z hnědého uhlí v dole Panandro v Gudžarátu. Podle analýzy byl plaz starý 47 milionů let nebo žil během eocénu (před 56 až 33,9 miliony let).

K určení velikosti hadího těla z obratlů odborníci použili datový soubor moderních plazů, včetně hroznýšů, krajt a plazů z čeledi Boidae, která zahrnuje největší žijící hady. Vědci určili vztah mezi šířkou obratlů a celkovou délkou páteře a odhadli, že fosilní had byl dlouhý 11 až 15 metrů. Podle autora už byl dospělý.

Největší žijící had dosahuje délky 7,5 metru, ale za největšího v historii se stále považuje fosilní had Titanoboa (Titanoboa seleionensis), který dorůstal kolem 13 metrů. Objevený plaz byl pravděpodobně o dva metry větší.

Výzkumníci jej identifikovali jako nový druh a nazvali jej Vasuki indicus, pojmenován po mýtickém hadovi Vasuki, který je v hinduismu uctíván jako král hadů, neboli naga, polobožská bytost zobrazená jako had.

Vícehlavý Vasuki zobrazující indický mýtus o Vasudevovi, který nese malého Krišnu přes řeku.

„Vasci patří do vyhynulé rodiny hadů Mazzoiidae, vzdáleně příbuzných krajtám a anakondám a žili v Jižní Americe, Africe, Indii a Austrálii v období pozdní křídy (před 105 miliony až 66 miliony let). Evropa.

Debasit Dutta
Výzkumník, Indian Institute of Technology Roorkee

Autoři také zjistili, že tělo V. indicus bylo široké a válcovité, na základě analýzy obratlů a jejich kloubů se žebry. Vodní hadi mívají plošší, štíhlejší těla, takže odborníci spekulují, že Vasuki žil především na souši.

Stejně jako jeho moderní vzdálení příbuzní, ani velký had pravděpodobně nemohl aktivně lovit a pronásledovat svou kořist. Jako anakonda musela čekat na kořist v záloze a pak ji uškrtit stlačením. Užovka V. indicus žila v mírném klimatu s průměrnou teplotou přibližně 28 °C.

Vědci budou pokračovat ve studiu fosílií a analýze jejich obsahu uhlíku a kyslíku, aby určili, kdo největší hadi lovil a co jedli.